دسته‌ها
یادداشت‌ فنی

دیر رسیدن، فرقی با هرگز نرسیدن ندارد!

آیا از کندی پایپ‌لاین‌های خود رنج می‌برید؟ fail شدن پایپ‌لاین‌ها امان شما را بریده‌اند؟ آیا به خاطر ضعیف‌بودن شبکه رانرها یا لود زیاد روی آن‌ها، پایپ‌لاین‌های شما حتی dependencyهای پروژه را نیز نمی‌توانند دانلود کنند؟ اگر پاسختان به این سوالات آری‌ست، احتمالا این مطلب برای شماست!

دسته‌ها
یادداشت‌ فنی

درد و دل سرویس‌ها را چه کسی گوش می‌کند؟

اگر شما ارائه‌دهنده‌ی سرویسی باشید، احتمالاً مانیتورینگ به گوش‌تان خورده‌است. در ارائه‌ی یک سرویس، مثل یک سایت، فقط توسعه‌ی محصول و بالابردن آن روی سرورها نیست که اهمیت دارد، بلکه مراقبت از آن و همچنین بررسی عملکرد و یافتن ایرادات آن نیز بسیار مهم است. تا در صورت بروز مشکل، حتما اقدامات لازم انجام شود.

 پارامترهایی که باید بررسی شوند، آن‌قدر زیادند که مراقبت از همه‌ی آن‌ها کاری سخت و حتی غیرممکن  است.  پس نیاز به فرایند‌هایی خودکار برای انجام این‌کارها داریم. فرایند‌هایی که به آن‌ها «مانیتورینگ» گفته می‌شود. در این نوشته قصد داریم به مفاهیم کلی مانیتورینگ بپردازیم و سپس یک سناریوی ساده مانیتورینگ را با استفاده‌ از ابزارهای مطرح، مثل پرومتئوس، گرافانا و … پیاده کنیم.

دسته‌ها
یادداشت‌ فنی

تجربه پیاده سازی Clean Architecture در صباویژن

اگر مهندس نرم‌افزار هستید، ممکن است خیلی در مورد معماری‌ها مطالعه کرده باشید. می‌توان به معماری Layered به عنوان یکی از محبوب‌ترین معماری‌ها اشاره کرد. معماری‌های زیادی با همین ایده معرّفی شده‌اند. معماری Clean از جمله‌ی همین‌ معماری‌ها است.

ما در صباویژن به تازگی معماری کلین را برای سرویس بکند پیاده‌سازی کرده‌ایم. در این نوشته به صورت مختصر از تجربه‌ها، چرایی و چالش‌هایی که برایمان وجود داشته نوشته‌ام.

دسته‌ها
یادداشت‌ فنی

چندزبانه‌ کردن وب‌اپلیکیشن‌ها بدون درد و خونریزی

بر خلاف چیزی که به نظر می‌رسد توسعه وب‌اپلیکیشن‌هایی که مشتری‌هایی از زبان‌ها و مناطق جغرافیایی مختلف دارد پیچیده است، چراکه بخش‌های زیادی از نرم‌افزار را درگیر می‌کند.

علاوه بر تفاوت‌های زبانی، ما از اعداد، جهت نوشتاری و تقویم متفاوتی نسبت به بیشتر دنیا استفاده می‌کنیم که باعث می‌شود این پیچیدگی‌ها دوچندان باشد.

در کنار این چالش‌های قابل پیش‌بینی، ما برای چندزبانه کردن نیوزباکس با چالش‌های بیشتری هم روبه‌رو شدیم، چون با کدبیس بسیار بزرگی مواجه بودیم که میراث تیم توسعه دیگری بود.

در این نوشته، می‌خواهیم در کنار اشتراک تجربه برخورد با این چالش، در مورد راهکار‌هایی صحبت کنیم که چندزبانه‌ کردن وب‌اپلیکیشن‌ها را توسعه‌پذیر و ساده‌تر کند.

دسته‌ها
یادداشت‌ فنی

ما در مهم‌ترین روز سینمای ایران از دسترس خارج شدیم

جشنواره‌ی فجر مهم‌ترین رویداد سینمای داخلی است. آن هم نه فقط برای فیلم‌بین‌ها و فیلم‌سازها، بلکه برای سینماها و بلیت‌فروش‌ها هم رویداد بسیار مهمی است.

جشنواه‌ی فجر سال ۱۳۹۹ از بسیاری از جهات عجیب‌ترین جشنواره‌ی فجری بود که در این سال‌ها برگزار شد. از نامشخّص بودن وضعیّت برگزاری آن تا دو هفته مانده به زمان جشنواره تا فروش تمام الکترونیکی بلیت‌های آن. فروشی که در چندساعت اوّل عملاً در کار نبود، چون تمام بلیت فروش‌ها از دسترس خارج شدند.

این چندساعت عدم دسترس را بگذارید کنار تعطیلی تقریباً یک‌ساله‌ی سینماها و نیاز شدید تمام بخش‌های سینما به جریان نقدینگی‌ای که جشنواره‌ی فجر قراربود ایجاد کند. اینطوری شاید متوجّه اهمّیّت این خاموشی چندساعته بشوید.

در این نوشته می‌خواهیم دلیل فنّی از دسترس خارج‌شدن سینماتیکت را، به عنوان بزرگ‌ترین فروشنده‌ی بلیت، با هم ببینیم.